عوارض عمل ابدومینوپلاستی

جراحی زیبایی ابدومینوپلاستی به منظور حذف چربی های اضافی شکم صورت می گیرد و باعث سفت شدن عضله های دیواره شکم می شود. بسیاری از افرادی که به دلایل بارداری، کاهش وزن شدید و یا وراثت، شکم آویزانی دارند می توانند با انجام این عمل زیبایی، تناسب اندام پیدا کنند؛ اما این عمل خطرات و برخی عوارض را به همراه دارد که افراد متقاضی این عمل باید نسبت به آن ها اطلاعات کافی داشته باشند. عوارض عمل ابدومینوپلاستی به دو دسته عوارض شایع و عوارض نادر تقسیم می شود. در اکثر اوقات، تبحر جراح و رعایت اصول جراحی و بهداشتی مانع از بروز عارضه های احتمالی می شود. ولی در مواردی نادر هم این عوارض ممکن است به وجود آید. به طور کلی بروز عارضه ها بعد از عمل، روند بهبودی را با مشکل مواجه می کنند. در این مقاله دکتر احمد علی رجب پور ، فوق تخصص جراحی پلاستیک، ترمیمی و زیبایی در تهران به بررسی تمام عوارض و مشکلات احتمالی این عمل زیبایی می پردازد.

 

عوارض عمل ابدومینوپلاستی - دکتر رجب پور

 

عوارض شایع جراحی ابدومینوپلاستی 

تمام جراحی ها و اقدامات پزشکی دارای عوارضی نیز می باشند. جراحی شکم نیز مستثنی نیست و دارای عوارضی می باشد. عوارض ابدومینوپلاستی دارای عوارض نادر و عوارض شایع می باشد.

عوارض شایع به معنی این است که احتمال به وجود آمدن این عوارض بعد از عمل بیشتر است. عوارض شایع معمولا، دارای خطر کمتر و درمان کوتاه تری هستند. برخی از این عوارض عبارتند از:

⇐ درد و تورم :

میزان حساسیت و احساس درد بسته به وسعت جراحی متفاوت است. اصولا عمل مینی ابدو درد کمتری و جراحی با ترمیم عضله دارای درد شدیدتری است. احساس درد ممکن است از چند هفته تا چند ماه در محل جراحی طول بکشد. برای کاهش درد، داروهای مسکن تجویز می شود. تورم در ناحیه عمل شده، ممکن است تا 3 ماه بعد از عمل طول بکشد.

⇐ خونریزی :

بعد از عمل امکان خونریزی وجود دارد. این خونریزی در صورتی که از لبه‌ها خارج شوند قابل تشخیص است و به زودی درمان می شود؛ اما اگر خون، زیر پوست تجمع پیدا کند و زود تشخیص داده نشود لخته یا هماتوم تشکیل خواهد شد. پزشک با تشخیص هماتوم می تواند با باز کردن 1 تا 2 سانتی متر از بخیه آن را تخلیه کند. البته اگر لخته تشکیل شده کوچک باشد، بعد از چند روز به صورت خون آبه از طریق بخیه ها خارج می شود.

⇐ سروما :

اگر حدودا یک هفته بعد از عمل، پوست شکم به عضله زیرین اتصال پیدا نکند این عارضه مشاهده می شود. سروما، به معنای تشکیل مایع زرد رنگ در فضای خالی بین شکم و عضله زیرین است. در واقع هماتوم‌های کوچک به وجود آمده در زیر پوست، با ذوب شدن، رنگدانه های خود را از دست می دهد و باعث تشکیل سروما می شوند. انجام دادن همزمان این عمل با عمل لیپوساکشن احتمال به وجود آمدن این عارضه را افزایش می دهد. همچنین نپوشیدن گن فشاری در روزهای اول بعد از عمل می تواند از دلایل به وجود آمدن این عارضه باشد.

⇐ کاهش حس پوست شکم

در مواردی ممکن است ناحیه عمل شده به طور موقتی دچار این عارضه شود. احتمال به وجود آمدن فقدان حس پوست شکم، زمانی که عمل همزمان با لیپوساکشن باشد بیشتر است. این عارضه باعث به وجود آمدن مشکل خاصی نمی شود. معمولا کاهش حس شکمی به صورت موقت است اما در صورت طولانی مدت بودن این عارضه، فرد با گذشت زمان به آن عادت می کند.

⇐ کبودی 

کبودی در محل جراحی یک عارضه بسیار شایع است. خونریزی های زیر پوستی بعد از عمل باعث ایجاد کبودی در ناحیه جراحی می شود. احتمال دارد این عارضه مدت‌ها در ناحیه شکم باقی بماند و با گذشت زمان و افزایش فعالیت از بین برود.

⇐ تنگ شدن ناف

این عارضه به علت کشیدگی بیش از اندازه ناف و دستکاری آن در طول عمل به وجود می آید و در نتیجه خون رسانی به ناف کاهش پیدا می کند. تنگ شدن ناف، بیشتر یک عارضه دیر رس است و ممکن است چند ماه بعد از عمل ایجاد شود.

عوارض عمل ابدومینوپلاستی - دکتر رجب پور

 

سایر عوارض عمل ابدومینوپلاستی

همانطور که گفتیم این عمل جراحی دارای عوارضی است هرچند که این عوارض نادر هستند و به قول معروف عارضه نادر می باشند. عارضه نادر به عوارضی گفته می شود که احتمال به وجود آمدن آن بسیار کم است و در صورت به وجود آمدن روند درمان را پیچیده تر می کند.

⇐ عفونت جای بخیه و زخم

با اینکه عفونت جای بخیه عارضه رایجی به حساب نمی آید، ولی در صورت بروز باید سریعا تحت درمان قرار بگیرد. عفونت جای بخیه آبدومینوپلاستی معمولا بعد از 1 هفته بعد از عمل، با قرمزی، تورم و درد در ناحیه بخیه شروع می شود. عفونت ، به دلیل حمله باکتری به محل زخم ایجاد می‌شود. استفاده از لوازم یکبار مصرف در طول عمل، احتمال این عارضه را تا حد زیادی کاهش می‌دهد. در صورت دیر درمان شدن، عفونت به اعماق بافت‌های بدن بیمار انتقال پیدا می‌کند و عارضه‌های شدیدتر و یا حتی مرگ را خواهد داشت.

⇐ ایجاد لخته

بعد از عمل ممکن است لخته خون وارد جریان خون شده و رگ های حیاتی مانند رگ های ریه را ببندد. این عارضه نادر بعد از عمل، ترومبو آمبولی نام دارد. در بیشتر اوقات، عارضه ترومبو آمبولی به دلیل کم تحرکی بعد از عمل اتفاق می افتد. احتمال ایجاد ترمبو آمبولی در 72 ساعت تا 3 هفته بعد از عمل زیاد است. افرادی که دارای سن بالا، سابقه بیماری قلبی ریوی، چاقی و کم تحرکی هستند بیشتر در معرض این عارضه قرار می گیرند.

⇐ باز شدن بخیه و زخم پس از جراحی

ترمیم ناکافی زخم گرچه از موارد نادر است ولی ممکن است بعد از عمل به وجود آید. باز شدن بخیه ابدومینوپلاستی بیشتر در قسمت میانی خط بخیه شکم به وجود می آید. از دلایل ایجاد باز شدن بخیه می توان به تنگ بستن زخم توسط پزشک، بیماری کنترل نشده دیابت و سیگار کشیدن اشاره کرد. در بعضی از اوقات، تنگ بستن زخم باعث کشیدگی بیش از اندازه پوست در بخش میانی بخیه شده و باعث می شود رگ های تغذیه کننده پوست کشیده شده و خونرسانی کاهش پیدا کند.

همچنین افرادی که دارای دیابت هستند در صورت کنترل نکردن قند، ممکن است دچار این عارضه شوند زیرا دیابت خونرسانی را با مشکل مواجه می‌کند. افراد سیگاری، از دیگر افرادی هستند که این عارضه ممکن است در آن‌ها به وجود آید؛ زیرا نیکوتین باعث تنگ شدن رگ‌های خونی شده و خونرسانی را با مشکل مواجه می کند.

⇐ نکروز بعد از عمل ( نکروز پوست )

نکروز بعد از این جراحی یکی دیگر از عوارض عمل ابدومینوپلاستی است. نکروز پوست یعنی از بین رفتن قسمتی از پوست در نتیجه نرسیدن خون به قسمت سطحی پوست است. نکروز پوست در قسمت‌های که پوست در اثر کشیدگی تحت فشار بیشتری است دیده می شود. نکروز پوست، در ابتدا باعث تغییر رنگ پوست شده و سپس پوست تیره و سیاه می شود. با به وجود آمدن نکروز بعد از عمل، بیمار به یک عمل دیگر جهت پیوند پوست مرده با پوست جدید احتیاج پیدا می کند.

⇐ عفونت ناف بعد از عمل ابدو

عفونت ناف بعد از عمل ابدو بسیار نادر است و به دلیل قطع و یا کاهش خونرسانی به ناف به وجود می آید. در نتیجه‌ عفونت ناف بعد از عمل ابدو ، ابتدا ترشحات زرد رنگ از ناف خارج شده و بعد از مدتی رنگ آن تیره و سیاه می شود. عفونت ناف بعد از عمل ابدو مشکل خاص درمانی را به وجود نمی آورد و بیشتر یک عارضه زیبایی است. این عارضه بیشتر در افراد سیگاری و دیابت کنترل نشده دیده می شود.

عوارض عمل جراحی شکم

از دیگر عوارض عمل می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  •  تورم در پاها
  •  ورم بدن
  • جای زخم قابل مشاهده
  • پاره شدن بخیه در محل زخم
  • مرگ
  •  آسیب عصبی
  •  نکروز چربی
  •  درد زیاد
  • عدم تقارن در ناحیه جراحی
  •  تغییر رنگ پوست در ناحیه جراحی
  • عارضه‌های احتمالی بی هوشی
  • بهبود طولانی مدت
  • بی حسی در ناحیه زیر شکم و اطراف ناف
  •  نیاز به عمل دوباره بدلیل نارضایتی بیمار از عمل

 

عوارض عمل ابدومینوپلاستی - دکتر رجب پور

 

علت درد ناف بعد از عمل 

همان طور که ذکر کردیم یکی از شایع ترین عوارض عمل ابدومینوپلاستی ، درد شکم در قسمت ناف می باشد. درد ناف بعد از عمل بسیار طبیعی است و جای نگرانی ندارد. برخلاف تصور بیشتر بیماران، تحمل درد ناف بعد از عمل چندان غیر قابل تحمل نیست و با درد اندکی همراه است. در این جراحی که جراحی باز شکمی محسوب می شود، به دلیل تغییراتی که در بافت شکم صورت می گیرد و برش‌هایی که به این بافت وارد می شود، کمی درد طبیعی است. چرا که گاهی ممکن است درد ناف بعد از عمل به خاطر رعایت نکردن توصیه های پزشک و مراقبت های بعد از عمل باشد.

شایان ذکر است که اگر درد شکم در قسمت ناف پس از 3 تا 5 روز کاهش نیافت و یا حتی شدیدتر شد، حتماً به پزشک مراجعه کنید. در شرایط عادی ممکن است پزشک برای رفع درد دارو مسکن تجویز کند. با رعایت موارد زیر می توانید از تشدید درد جلوگیری کنید:

  • از پوشیدن لباس های تنگ و بسیار چسبان خودداری کنید
  • از انجام فعالیت و ورزش های سنگین بپرهیزید
  • از بلند کردن اجسام بسیار سنگین بپرهیزید
  • سعی کنید تا حد امکان از انجام ورزش های کششی، به خصوص در ناحیه شکم، خودداری کنید
  • در رژیم غذایی خود از مصرف غذاهای نفاخ اجتناب کنید

نتیجه گیری

یکی از نکات مهم قبل از انجام عمل دریافت مشاوره از پزشک است. افرادی که برای رسیدن به تناسب اندام قصد انجام این جراحی را دارند باید با تمام عوارض عمل ابدومینوپلاستی آشنا باشند. البته لازم به تذکر است که این روش دارای فواید بسیار زیادی است.

در صورتی که این جراحی توسط پزشک مجرب در این حوزه انجام شود عوارض این عمل به طور چشم گیری کاهش پیدا می کند و بیماران بدون هیچ مشکل خاصی پس از طی کردن دوره نقاهت به زندگی عادی خود باز می گردند.

دکتر احمدعلی رجب پور

فوق تخصص جراحی پلاستیک ، زیبایی و ترمیمی، عضو هيئت علمى دانشگاه، عضو بنیاد ملی نخبگان ایران، عضو انجمن جراحان پلاستیک و زیبایی ایران. از جمله خدماتی که دکتر رجبپور ارائه می دهند، عبارتند از: ابدومینوپلاستی، عمل بینی، لیفت سینه، پروتز سینه و غیره.

نظرات

5 1 رای
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
قدیمی ترین
تازه‌ترین
بازخوردهای آنلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
ب س
ب س
1 سال قبل

سلام من تقریبا حدود یکسال و نیم پیش عمل ابدومینوپلاستی و ماموپلاستی انجام دادم ولی هنوز قسمت هایی از زخمهام خوب نشده مخصوصا دور نافم که الان اندازه کف دست سیاه شده و ورم کرده و درد دارم دکترم هرچند وقت یکبار تزریق تریامسینولون برام انجام میده و میگه چیزی نیست ولی الان چند وقته درد در قسمت چپ شکم و نافم امانم رو بریده به نظر شما باید چیکار کنم دکتر