تزریق ژل لب

تزریق ژل لب

تزریق ژل لب : لب‌ها به عنوان عضوی از چهره به مرور زمان تغییراتی را پیدا می‌کنند. به طوری که با کم شدن کلاژن و تاثیر اشعه‌های خورشید بروز تغییرات و نازکی در لب‌ها اجتناب ناپذیر است.

لب‌های نازک هم سبب ایجاد احساس ناخوشایند و هم احساس پیری در فرد می‌شود. از این رو افراد مختلف به دنبال روشی برای تقویت حجم و بزرگ کردن لب‌های خود می افتند.

تزریق ژل لب یکی از راهکارهای موقتی محسوب می‌شود که می‌تواند تا حدود زیادی سبب تقویت حجم لب‌ها شده و زیبایی و طراوت را به لب‌ها بازگرداند. در اینجا کوشش شده است تا عمل زیبایی تزریق ژل لب را به طور مشروح مورد بررسی قرار دهیم.

تزریق ژل لب چیست؟

تزریق ژل لب نوعی عمل زیبایی است که در آن ماده حجم‌دهنده به لب‌ها تزریق می‌شود که سبب تغییر اندازه و شکل لب‌ها می‌شود. رایج ترین مواد پرکننده پوست، فیلرهای پوستی و پیوند چربی است.

این دو ماده برای رفع حجم از دست رفته نواحی مختلف پوست و از بین بردن چین‌وچروک‌هایی استفاده می‌شود که با گذشت زمان روی پوست ایجاد شده است.

فیلرهای پوستی برای بزرگ کردن و افزایش حجم لب‌ها هم استفاده می‌شود. این فیلرها حاوی موادی ریزتر از سایر ترکیبات هستند که ساختار نرم و صافی دارند که سبب حجم دهی مطلوب به لب‌ها می‌شود.

یکی از فیلرهای پوستی اسید هیالورونیک است. این ماده به طور طبیعی در بافت‌های سالم بدن وجود دارد. این ماده علاوه بر ویژگی حجم‌دهندگی، خاصیت آبگریز بودن را هم دارد. یعنی لب‌ها پس از تزریق این ماده همیشه حالت هیدراته داشته و برجسته تر دیده می‌شوند.

تزریق ژل لب

مزایای تزریق ژل لب

از مزایای تزریق ژل لب می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • این روش در مقایسه با سایر روش‌های حجیم کردن لب‌ها عوارض و کبودی کم‌تری ایجاد می‌کند. میزان کم کبودی هم پس از گذشت چند روز برطرف خواهد شد.
  • کنترل ژل تزریقی برای متخصص زیبایی راحت‌تر است و او می‌تواند مواد تزریقی را به‌اندازه مهار و مصرف کند.
  • پس از تزریق شخص حس طبیعی بودن را در لب‌های خود دارد و حالت مصنوعی و سنگینی را حس نمی‌کند.
  • به دلیل آن که مواد تشکیل دهنده ژل دقیقا همانند موادی است که در پوست لب یافت می‌شود. از این رو هیچ‌گاه موجب حساسیت برای فرد نمی‌شود. تنها حجم لب‌ها افزایش می یابد و حالت طبیعی لب حفظ می‌شود.
  • از دیگر مزایای تزریق ژل لب این است که به حالت سرپایی انجام می‌شود و پس از آن شخص به استراحت نیاز ندارد و انجام کارهای روزمره برای او امکان‌پذیر است.
  • از مهم‌ترین مزایای تزریق ژل لب ، مشاهده نتایج تزریق در مدت کوتاه است. به طوری که نتیجه اولیه تزریق که همان افزایش حجم و خوش فرم تر شدن لب‌هاست، در همان روز برای شخص قابل مشاهده است. شخص می‌تواند نتیجه اصلی را هم پس از گذشت 7 تا 14 روز مشاهده کند.
  • ماندگاری خوب هم از مزایای تزریق ژل لب می‌باشد. نتایج تزریق ژل لب ماندگاری قابل قبولی دارد. این ماندگاری چیزی در حدود حداقل 6 ماه است.

تزریق ژل لب برای چه افرادی مناسب است؟

  • افرادی که لب‌های باریکی دارند به حالت طبیعی قابل مشاهده نیست. چنین لب‌هایی چهره فرد را عصبانی جلوه می دهد.
  • افرادی که فرم لب‌های آن‌ها از بین رفته است.
  • افرادی که پوست چهره آن‌ها شل شده و چروک هایی روی آن ایجاد شده است که باعث می‌شود لب‌ها به درون دهان برگردد.
  • افرادی که بخش کوچکی از قرمزی لب‌های آن‌ها دیده می‌شود.
  • افرادی که دندان‌های آن‌ها در حالت عادی و یا به هنگام خندیدن کم‌تر دیده می‌شود.
  • افرادی که پوست چهره آن‌ها در بالای لب بلندتر و کشیده تر است.
  • افرادی که به سنین میانسالی رسیده‌اند و میزان کلاژن در پوست صورت و لب‌های آن‌ها کاسته شده و یا کلا از بین رفته است.

انواع مدل‌های تزریق ژل لب

در ادامه به معرفی انواع مدل‌های تزریق ژل لب پرداخته‌ایم. این که کدام مدل را برای تزریق ژل لب انتخاب کنید به مشورت با پزشک و تصمیمی که گرفته می‌شود بستگی دارد.

⇐ مدل قلبی

این مدل ژل لب ، لب‌ها را برجسته و بسیار زیبا می‌کند. از این نظر طرفداران پرشماری دارد. پزشک در این روش ماده لیدوکائین را به لب‌ها تزریق می‌کند و سبب بازسازی و بهبود فرم قلبی لب‌ها می‌شود.

به گونه‌ای که نتیجه آن حجیم و خوش فرم شدن لب‌هاست. این روش بیشتر مناسب خانم‌های جوانی است که چهره‌های بیضی شکل دارند. و موجب زیباتر شدن لبخند آن‌ها می‌شود.

تزریق ژل لب مدل قلبی

مدل لب روسی یا مدل عروسک روسی

پزشک در روش تزریق ژل لب مدل روسی فرم لب‌ها را همانند شکل یک قلب ظریف درمی آورد. به گونه‌ای که حجم زیادی از لب در وسط باشد. در این روش لب‌ها به جای این که برجسته شوند، صاف و خوش فرم شده و به طرف بالا متمایل می‌شوند.

مدل لب روسی بیشتر برای افرادی مناسب است که دوست دارند لب‌هایشان فرمی طبیعی داشته باشد. تزریق ژل لب در این روش از داخل لب‌ها شروع شده و به بیرون ادامه می یابد. مدت زمان تزریق ژل لب در این روش چیزی در حدود نیم ساعت تا 45 دقیقه طول می‌کشد.

نتایج این روش به مدت یک سال تا 18 ماه ماندگاری دارد و لازم است پس از گذشت هر 6 یا نه ماه، برای ترمیم اقدام کنید.

⇐ مدل ژل لب کلاسیک

این روش تزریق ژل لب باعث می‌شود لب‌ها حالت طبیعی داشته باشند و به شکل مصنوعی دیده نشوند. این روش تزریق برای تمام چهره‌ها قابلیت استفاده را دارد. در این روش لب بالا و پایین از نظر اندازه باهم متناسب می‌شود و لب‌ها فرمی کاملا طبیعی و زیبا را به خود می گیرد. به این مدل ژل لب ، تزریق ژل لب طبیعی هم گفته می‌شود.

مدل لب عروسکی یا مدل لب فانتزی

در روش مدل لب عروسکی ، اندازه و حجم لب‌ها بیشتر از حالت طبیعی می‌شود و فرمی غیر طبیعی به خود می گیرد. برخی از افراد که پروتز لب عروسکی را می پسندند در نواحی دیگر چهره خود هم تزریقاتی با این مدل انجام داده‌اند و چهره خود را به شکل عروسکی تبدیل کرده‌اند. به این مدل، مدل لب فانتزی هم گفته می‌شود. ماندگاری تزریق ژل لب مدل عروسکی به طور معمولی بین 6 تا 9 ماه می‌باشد. تزریق ژل لب مدل عروسکی یک روش سرپایی است و نیاز به جراحی ندارد.

⇐ تزریق ژل لب مدل سوتی

این مدل ژل لب هم به این صورت است که متخصص زیبایی تزریق را به گونه‌ای انجام می دهد که فضایی خالی در میان لب‌های شخص ایجاد کند. تزریق ژل لب مدل سوتی هم در میان بسیاری از افراد محبوبیت دارد.

تزریق ژل لب مدل عروسک روسی

⇐ مدل پاریسی

مدل پاریسی یکی از انواع مدل‌های تزریق ژل لب محسوب می‌شود. برای انجام این روش متخصص زیبایی از اسید هیالورونیک استفاده می‌کند و به نحوی این کار را انجام می دهد که فرم لب‌ها حالت خاصی به خود بگیرد.

پر کردن کناره های لب‌ها با فیلرها امکان‌پذیر است که این کار سبب حجیم تر شدن کناره های لب‌ها می‌شود. برآمدگی عمودی لب‌ها را هم می‌توان مقداری ژل تزریق کرد که به برجسته تر شدن لب بالایی کمک می‌کند.

در نهایت متخصص زیبایی برای برجسته‌تر شدن لب‌ها مقداری ژل را به قسمت گوشتی هر دو لب تزریق می‌کند.

⇐ تزریق ژل لب مدل چاک دار

مدل چاک دار را می‌توان از جذاب ترین مدل‌های تزریق ژل لب دانست. روش تزریق ژل لب مدل چاک دار به این نحو است که لب پایین پس از تزریق به دو بخش تقسیم می‌شود که میان آن دو یک چاک قرار گرفته است.

مراحل تزریق ژل لب

پس از جلسه مشاوره با پزشک و تشخیص فرم لب‌ها و انتخاب مدل تزریق ژل لب، در مرحله نخست باید لب‌ها کاملا بی‌حس شوند. از این رو برای این کار از بی‌حسی موضعی استفاده می‌شود.

پس از آن نوبت به علامت گذاری دقیق قسمت‌هایی می‌رسد که باید تزریق شود. در مرحله بعدی ماده تزریقی با استفاده از سوزن‌های بسیار ظریقی به لب‌ها تزریق می‌شود.

این تزریق در قسمتی از پوست به نام درم انجام می‌شود. ابتدا لب بالا و سپس لب پایینی تزریق انجام می‌شود. پس از آن که تزریق انجام شد برای این که ژل در یک قسمت جمع نشود لب‌ها ماساژ داده می‌شود.

متخصص زیبایی مراقبت‌هایی که باید پس از تزریق از سوی بیمار انجام شود را به وی توصیه می‌کند.

مراقبت‌های لازم قبل از تزریق ژل لب

  • توصیه می‌شود دو هفته پیش از عمل تزریق از مصرف هر گونه آنتی بیوتیک خودداری کنید.
  • حداقل از دو روز قبل از تزریق، مصرف هر گونه نوشیدنی‌های الکلی را کنار بگذارید. زیرا الکل احتمال بروز خونریزی و کبودی را بالا می برد.
  • لازم است به مدت حداقل یک ماه تا تزریق، از انجام هر گونه اقدامات دندانپزشکی خودداری کنید.
  • توصیه می‌شود روز تزریق خود را آرایش نکنید.
  • به منظور هیدراته کردن لب‌ها لازم است روز قبل از تزریق به میزان کافی آب و مایعات بنوشید.

مراقبت‌های بعد از تزریق ژل لب

  • برای کاستن ورم ناشی از تزریق روی لب‌ها کمپرس سرد بگذارید. به گونه‌ای که در هر ساعت 5 تا 15 دقیقه از کمپرس سرد استفاده کنید.
  • تا سه روز پس از تزریق از انجام ورزش‌ها و فعالیت‌های سنگین خودداری کنید.
  • تا سه روز پس از تزریق نباید به استخر و سونا بروید.
  • استحمام با آب داغ به مدت سه روز ممنوع است. در صورت نیاز به استحمام از آب ولرم استفاده کنید.
  • تا چند روز مصرف نوشیدنی‌های الکلی را کنار بگذارید.
  • تا یک هفته پس از تزریق، استعمال سیگار و دخانیات را کنار بگذارید.
  • تا سه روز نباید غذاهای خیلی گرم بخورید.
  • تا سه روز پس از تزریق، از نوشیدن مایعات گرم همانند چای و قهوه و …. پرهیز کنید.
  • بدون تجویز پزشک از مصرف خودسرانه هر گونه دارو و فراورده‌های دارویی جدا خودداری کنید.
  • لازم است پس از تزریق از ماسک استفاده کنید تا آلودگی‌ها روی لب‌های شما نشنیند.
  • تا ده روز پس از تزریق از استعمال مواد آرایشی همانند برق لب و رژ لب خودداری کنید.
  • داروهایی که پزشک برایتان تجویز کرده است را به طور کامل و مرتب مصرف کنید.
  • به مدت 24 ساعت پس از تزریق نباید به لب‌ها آب بزنید.
  • سفر هوایی بلافاصله پس از تزریق ممنوع است.
  • لازم است تا سه شبانه روز پس از تزریق ژل لب به پشت درازکشیده و طاق باز بخوابید.

تخلیه ژل لب :

ممکن است مدتی پس از تزریق ژل لب شخص از تزریق رضایت کافی نداشته باشد و یا سبب بروز مشکلاتی برای او شود. دلایلی که ممکن است تخلیه ژل لب انجام شود شامل موارد زیر است:

  • لب‌ها و گونه‌های نامتقارن و ناهموار
  • ایجاد برآمدگی‌ها و فرورفتگی‌ها
  • ایجاد کبودی طولانی مدت
  • بروز حساسیت و واکنش‌های آلرژیک
مدل ژل لب

نحوه تخلیه ژل لب :

برای تشخیص نحوه تخلیه ژل لب باید نوع ژل مشخص شود. ژل هیالورونیک اسید که از رایج‌ترین و پرکاربردترین ژل‌های لب محسوب می‌شود، برای تخلیه آن می‌توان از آسان‌ترین روش‌ها استفاده کرد.

برای حل کردن و تجزیه ژل‌های هیالورونیک اسید به آنزیمی به نام هیالورونیداز نیاز است که سبب کاهش اثرات منفی ژل می‌شود. این آنزیم به طور طبیعی در بافت‌های بدن یافت می‌شود. تزریق این آنزیم برای از بین بردن اثرات ژل اسید هیالورونیک و تجزیه آن روشی مناسب و ایمن است.

نحوه تزریق این آنزیم هم به این صورت است که متخصص زیبایی سوزن ظریفی را به قسمتی که ژل به آن تزریق شده است، فرو می‌کند و آنزیم هیالورونیدایز را به آن تزریق می‌کند.

در افرادی که ژل‌های تزریق شده در آن‌ها از نوع غلیظ تر هستند برای بازگرداندن تاثیرات آن‌ها ممکن است به چند جلسه درمانی نیاز باشد تا ژل‌ها به طور کامل از بین برود.

معایب ژل لب یا عوارض تزریق ژل لب

تزریق ژل لب ممکن است عوارضی را به دنبال داشته باشد. در زیر به مهم ترین این عوارض اشاره شده است.

⇐ ایجاد عفونت در لب‌ها

به طور کلی ورود هر نوع ماده خارجی به بدن می‌تواند سبب بروز عفونت شود. از این رو ژل‌ها و فیلرهایی که برای زیبایی به کار برده می‌شوند هم امکان ایجاد عفونت دارند. اگر ژل‌های تزریقی بی کیفیت و غیر استاندارد باشد و یا از ژل دائمی برای تزریق استفاده شود احتمال بروز عفونت بیشتر می‌شود. یکی از اصلی‌ترین معایب ژل لب غیر استاندارد ایجاد عفونت در لب‌ها می‌باشد.

⇐ جابجایی ژل درون لب‌ها

برخی از مواقع مشاهده شده است که ژل پس از تزریق از محل خودش جابجا شده و یا به دور خود در حال چرخش است. گاهی اوقات هم ژل‌ها به شکل کیست درمی‌آیند که با لمس روی لب آن را حس خواهید کرد. جابجا شدن ژل و حالت کیست گرفتن به خود ظاهر نامطلوبی را برای فرد ایجاد می‌کند.

⇐ ناهموار شدن لب‌ها

از جمله معایب ژل لب ، ایجاد برجستگی‌ها و ناهمواری‌های ریزی است که روی لب‌ها ایجاد می‌شود. این عارضه به دلیل ظرافت و لطافت پوست لب‌ها بروز می‌کند. از جمله دلایل بروز این عارضه، نامناسب و بی‌کیفیت بودن ژل مورد استفاده و عدم تجربه و مهارت متخصص زیبایی است.

⇐ ورم و کبودی

از دیگر عوارض تزریق ژل لب ، ایجاد کبودی و ورم تزریق ژل لب روی لب‌هاست. اگر حجم زیادی از ژل‌هایی که چگالی آن‌ها هم بالاست به لب‌ها تزریق شود، پیامد آن ایجاد تورم و کبودی زیاد خواهد بود.

زیرا در صورتی که حجم زیادی از ژل که چگالی آن هم بالاست با سوزن‌های ظریف تزریق شود، عروق لب‌ها دچار پارگی می‌شود که پیامد آن بروز تورم و کبودی پس از تزریق است.

معایب ژل لب

⇐ عدم تقارن لب‌ها

از دیگر عوارض تزریق ژل لب ایجاد عدم تقارن در لب‌هاست. برای برطرف کردن این مشکل باید تزریق ژل افزایش یابد یا این که ژل تزریق شده تخلیه شود. این عارضه ممکن است در هر فردی پدید بیاید.

⇐ ایجاد خونریزی

برخی از مواقع ممکن است در حین تزریق ژل لب، رگ‌های خونی موجود در پوست لب دچار آسیب شود که پس از تزریق در لب‌ها خونریزی رخ بدهد. این پدیده از جمله عوارض شایعی است که اگر متخصص زیبایی، تجربه و تخصص بالایی داشته باشد احتمال بروز این عارضه هم بسیار کم می‌شود.

⇐ مسدود شدن عروق خونی و آسیب دیدن بافت لب‌ها

از عوارض نادر و در عین حال جدی تزریق ژل لب مسدود شدن عروق خونی لب‌هاست. این عارضه ممکن است از تزریق نادرست ژل درون عروق خونی ناشی شود.

در صورت عدم درمان به موقع، این عارضه می‌تواند سبب از بین رفتن سلول‌های پوستی و آسیب دیدن بافت‌های لب شود. برای جلوگیری از بروز این عارضه توصیه می‌شود تزریق ژل لب را در مراکز و کلینیک های معتبر و زیر نظر پزشکان مجرب و متخصص انجام دهید.

هزینه تزریق ژل لب

عوامل مختلفی در تعیین هزینه تزریق ژل لب تاثیرگذار هست. از این رو برای این که هزینه آن را برآورد کنید باید این عوامل را در نظر بگیرید. عوامل تعیین کننده هزینه تزریق ژل لب عبارتند از :

⇐ نوع ژل تزریقی

نوع ژل تزریقی و هم چنین کیفیت و استاندارد بودن آن بر قیمت آن تاثیر می گذارد. ژل‌های بی‌کیفیت ارزان قیمت هستند و از این رو باید در انتخاب ژل‌ها دقت بسیاری کرد.

⇐قسمت مورد تزریق

قسمت‌های مختلف لب‌های بالا و پایین، دقت و مدت زمان تزریق متفاوتی را نیاز دارد. از این رو هر چه ناحیه مورد تزریق دقت و وقت زیادی را از پزشک ببرد، هزینه تزریق ژل لب هم بیشتر خواهد شد.

⇐ میزان تخصص و تجربه پزشک

از جمله عوامل مهم در تعیین هزینه تزریق ژل لب ، میزان تخصص، تجربه و مهارت متخصص زیبایی است. اگر تزریق را پزشکی متخصص انجام دهد که تجربه و مهارت زیادی را دارد، مسلما قیمت تزریق هم بیشتر می‌شود.

⇐ نوع کلینیک و مرکز تزریق

کلینیک‌ها و مراکز تزریق هزینه‌های متفاوتی در تزریق ژل لب از مراجعین دریافت می‌کنند. هر چه یک کلینیک یا مرکز تزریق شناخته شده تر و معتبرتر باشد هزینه تزریق ژل لب هم بیشتر می‌شود. زیرا خدمات مطلوبی را به مراجعین ارائه می دهند و تزریق هم توسط پزشکان مجرب و متخصصی انجام می‌شود که نتیجه تزریق را تضمین می‌کنند.

⇐ تعداد جلسات تزریق

عامل مهم دیگر در تعیین قیمت تزریق ژل لب، تعداد جلسات آن است. مسلما هر چه تعداد جلسات تزریق بیشتر شود قیمت خدمات تزریق هم بیشتر خواهد شد.

⇐ موقعیت کلینیک و مرکز تزریق

قیمت تزریق ژل لب در پایتخت و کلان شهرها به مراتب بیشتر از سایر شهرهای کشور است. هم چنین اگر کلینیک یا مرکز تزریق در منطقه شلوغ شهر باشد که تردد زیادی در آن وجود دارد، هزینه تزریق ژل لب بیشتر می‌شود.

تزریق ژل لب طبیعی

کلام آخر

تزریق ژل در لب همانند تزریق ژل گونه از جمله موادی است که برای حجم‌دهی و بازسازی فرم لب‌ها و زیباتر شدن چهره فرد استفاده می‌شود. لب‌های برخی از افراد به دلایل مختلف دچار مشکلاتی شده و ظاهری نامطلوب را به خود می گیرد.

از این رو تزریق ژل لب گزینه ایده‌آلی برای فرم‌دهی و زیباتر کردن لب‌ها محسوب می‌شود. در اینجا کوشش کردیم تا خوانندگان گرامی را با این عمل زیبایی بیشتر آشنا کنیم.

تعیین قیمت تزریق ژل لب به عوامل متعددی بستگی دارد که توضیح آن را دادیم. اگر شما هم قصد حجیم‌تر و زیباتر کردن لب‌های خود را دارید لازم است با تحقیق کامل بهترین مرکز تزریق و متخصص زیبایی را برای این کار انتخاب کنید تا از نتایج به دست آمده بیشترین رضایت را داشته باشید.



سوالات متداول

مدت زمان ماندگاری نتایج ژل لب چقدر است؟

ژل اسید هیالورونیک برای مدت 6 تا 12 ماه ماندگاری دارد. اما ممکن است برخی از ژل‌ها تا 18 ماه هم ماندگاری داشته باشند.

آیا پس از تزریق شخص به استراحت نیاز دارد؟

شخص پس از تزریق نیازی به استراحت ندارد و می‌تواند فعالیت‌های روزمره خود را آغاز کند. البته ممکن است لب‌ها تا چند روز ورم خفیفی داشته باشند.

اگر از نتایج تزریق ژل رضایت نداشته باشیم چه کار باید بکنیم؟

در صورت عدم رضایت از نتایج تزریق باید مدتی صبر کنید تا به مرور زمان اثر تزریق از بین برود. البته در صورتی که بخواهید این تاثیر زودتر از بین برود می‌توانید به پزشک خود مراجعه کرده و وی با تزریق آنزیم هیالورونیداز ژل تزریقی را تخلیه کرده تا اثر آن از بین برود.

آیا فرد در حین تزریق ژل دردی احساس می‌کند؟

خیر، برای تزریق بی‌حسی موضعی در ناحیه تزریق انجام می‌شود. از این رو فرد در حین تزریق دردی را حس نمی‌کند.

آیا تزریق ژل لب موجب بروز سرطان می‌شود؟

تزریق انواع ژل‌ها به لب روی سیستم ایمنی تاثیر منفی نمی‌گذارد و از این نظر ژل‌ها سرطان زا نیست.

افراد در چه سنینی می‌توانند تزریق ژل لب انجام دهند؟

به طور معمول سنین بین 18 تا 25 مناسب‌ترین سن برای تزریق ژل لب است.

چه میزان ژل به لب‌ها تزریق می‌شود؟

این میزان را متخصص زیبایی با توجه به فرم لب‌ها و خواسته شما از نتیجه تزریق تعیین می‌کند.

آیا در دوران بارداری و شیردهی می‌توان تزریق ژل لب انجام داد؟

خیر، تزریق ژل لب در دوران بارداری و شیردهی امکان‌پذیر نیست.

آیا می‌توان بلافاصله پس از تزریق ژل لب ورزش کرد؟

خیر، حداقل تا 24 ساعت پس از تزریق ورزش کردن امکان‌پذیر نیست. زیرا ورزش سبب می شود جریان خون افزایش پیدا کرده و ورم قسمت تزریق شده بیشتر شود.