عمل ترمیمی بینی

عمل ترمیمی بینی به منظور رفع مشکلات زیبایی و تنفسی که در عمل بینی اولیه حل نشده است صورت می گیرد. در بعضی مواقع جراح زیبایی، انتظارات بیمار را کاملا برآورده نکرده است و بیمار به عمل ترمیم بینی احتیاج پیدا می کند. البته باید حداقل یک سال بین جراحی بینی ترمیمی و اولیه فاصله وجود داشته باشد. زیرا باید به بینی بعد از جراحی فرصت داد تا فرم واقعی خود را پیدا کند. بعد از این مدت اگر مشکلات تنفسی همچنان ادامه داشت و یا ظاهر بینی دارای ایراد بود می توان به جراحی ترمیمی بینی اندیشید. البته توجه به این نکته بسیار حائز اهمیت است که ممکن است برخی افراد دچار وسواس فکری شده باشند و در واقع بینی آن ها عملا هیچ مشکلی نداشته باشد. در این موارد پزشک باید با انجام مشاوره، ارائه راهنمایی های لازم و یادآوری عوارض جراحی وی را از انجام عمل ریویژن بینی منصرف کند در این مقاله دکتر رجب پور به صورت مفصل توضیحاتی درباره این عمل زیبایی داده اند که توصیه می شود تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

 

عمل ترمیمی بینی - دکتر رجب پور

 

کاربرد عمل ترمیمی بینی

بسیاری از متقاضیان عمل جراحی بینی ثانویه را افراد دارای مشکلات تنفسی تشکیل می دهند. این افراد به دلیل انحراف یا انسداد مجاری بینی ، در تنفس مشکل دارند. عمل بینی ترمیمی یا ثانویه در رابطه با مشکلات زیر کاربرد دارد:

  • انحراف بینی
  • مشکلات تنفسی
  • ناهمواری پل بینی
  • افتادگی نوک بینی
  • انسداد مجاری بینی
  • سوراخ های نامساوی بینی
  • ارتفاع غیرمعمول تیغه بینی
  • کوچک شدن بیش از حد بینی
  • اسکارهای داخلی یا خارجی ضخیم
  • افتادگی دریچه داخلی و خارجی بینی
  • بزرگی یا کوچکی بیش از حد نوک بینی
  • عدم تناسب بینی با سایر بخش های صورت

قبل از هر اقدامی بخاطر داشته باشید که انتخاب بهترین جراح بینی ، برای انجام عمل ترمیمی بینی بسیار حائز اهمیت است. زیرا علاوه بر نتیجه بهتر، عوارض کمتری را برای شما به همراه دارد.

در چه مواقعی نیاز به جراحی ترمیمی بینی وجود دارد؟

اگر پس از جراحی اولیه ناهماهنگی های مورد نظر بیمار به صورت کامل رفع نشده باشد و یا اختلالات و مشکلات جدیدی مانند افتادگی نوک بینی، قوز بینی، انحراف و کجی بینی، سربالایی بیش از حد بینی، مصنوعی شدن ظاهر بینی و یا مشکلات تنفسی به وجود آمده باشد عمل بینی ترمیمی برای بیمار انجام می شود. در صورتی که مشکلات به وجود آمده در جراحی اولیه بینی جزیی باشد از سختی جراحی ریویژن بینی یا عمل بینی ثانویه کاسته خواهد شد در غیر این صورت جراحی بینی ترمیمی با دشواری هایی به همراه خواهد بود.  

 

در چه مواقعی نیاز به پیوند و ترمیم غضروف بینی وجود دارد؟

در برخی از مواقع مانند بازسازی چارچوب بینی، برای عمل ترمیمی بینی نیاز به پیوند و ترمیم غضروف بینی است. غضروف مورد نیاز برای جراحی بینی ترمیمی از بافت‌های زنده بدن مثل گوش، دندها و تیغه میانی بینی تامین می شود. این گرافت ها را می توان از بافت خود شخص یا شخص دیگری در جراحی ترمیمی بینی استفاده کرد. در صورتی در عمل اولیه بینی غضروف بیش از اندازه برداشته شده و بینی بیش از اندازه سر بالا شده باشد نیاز به ترمیم غضروف بینی در مقدار بیشتری خواهد بود. البته با توجه به اینکه در عمل پیوند و ترمیم غضروف بینی محدودیت وجود دارد و غضروف طبیعی بدن بعد از گذشت زمان، بد فرم می‌شود بنابراین از پروتز سیلیکونی استفاده می‌شود.

قبل از عمل ترمیمی بینی ، چه مواردی باید رعایت شود؟

  • قبل از عمل بینی ترمیمی فرد بیمار باید تمام انتظارات خود را در مورد نتیجه نهایی با جراح در میان بگذارد.
  • زیرا در برخی مواقع امکان تکرار جراحی ترمیمی بینی ممکن است وجود نداشته باشد.
  • در صورتی که بیماری خاصی دارید و یا دارو مصرف می کنید پیش ار عمل بینی ثانویه حتما به پزشک خود اطلاع دهید.
  • یکی از مهم ترین نکاتی که باید قبل از انجام جراحی بینی ترمیمی به آن توجه کنید انتخاب جراح متبحر در این زمینه است.
  • حتما نمونه کارهای قبلی جراح مورد نظر خود را به دقت بررسی کنید، می توانید در سالن انتظار با بیماران قبلی وی گفتگو کنید و میزان رضایت آن ها را پس از جراحی ریویژن بینی بسنجید. (البته این در مواردی است که شما برای انجام عمل ترمیمی بینی به سراغ جراحی نرفته باشید که عمل زیبایی اولیه را برای شما انجام داده است)

بعد از عمل ریویژن بینی چه مواردی باید رعایت شود؟

  1. به مدت دو ماه پس از عمل بینی ترمیمی از کشیدن سیگار اجتناب کنید.
  2. در روزهای اولیه بعد از جراحی ترمیمی بینی به خصوص روز اول استراحت کافی داشته باشید.
  3. از شنا کردن و رفتن به سونا به مدت دو ماه اجتناب کنید.
  4. از خوردن غذاهای سفتی که نیاز به گاز زدن محکم و یا جویدن طولانی دارد در روزهای اول پس از جراحی اجتناب کنید.
  5. داروهای خود را طبق دستور پزشک پس از عمل ترمیمی بینی به صورت منظم مصرف کنید.
  6. احساس سر درد و یا مشاهده کمی خون در بینی طبیعی می باشد اما در صورتی که در مقدار زیادی خونریزی داشته باشید باید سریعا به بهترین دکتر عمل بینی ثانویه در تهران مراجعه کنید و او را در جریان شرح حال خود قرار دهید.
  7. تا بهبودی کامل پس از جراحی بینی ترمیمی از انجام فعالیت های سنگین و بلند کردن اجسام سنگین پرهیز کنید.
  8. در صورتی که از عینک استفاده می کنید برای ممانعت از وارد شدن فشار به بینی ممکن است که پزشک از شما بخواهد از لنز استفاده کنید.
  9. برای گرفتن نتیجه مطلوب بهتر است سعی کنید هنگام خواب به پشت بخوابید. البته می توانید در شرایطی که مطمئن هستید به بینی فشار زیادی وارد نمی شود به پهلو نیاز دراز بکشید.
  10. مصرف آب میوه طبیعی پس از جراحی ریویژن بینی برای کاهش تورم بسیار مفید است.

البته در نظر داشته باشید بهترین دکتر جراحی ترمیمی بینی در تهران می تواند با توجه به شرایط بیمار دستورات دیگری را نیز به این لیست اضافه کند. در صورتی که عمل ترمیمی بینی انجام داده اید حتما با پزشک خود در مورد مراقبت های بعد از عمل بینی ترمیمی صحبت کنید. می توانید آن ها را در یک دفترچه یادداشت کنید و در صورت لزوم به آن مراجعه کنید.  

عمل ترمیم بینی - دکتر رجب پور

 

میزان تاثیرگذاری عمل بینی ثانویه

عمل اولیه زیبایی همواره بهترین زمان برای از بین بردن مشکلات ساختاری و عملکردی بینی می باشد؛ اما در صورت نیاز به جراحی ترمیمی بینی ، پیچیدگی و دشواری جراحی به میزان قابل توجهی افزایش می یابد. در واقع در بین جراحی های دماغ ، سخت ترین جراحی، عمل بینی ترمیمی می باشد. میزان اثرگذاری عمل ترمیمی بینی ، به نوع ایراد و مهارت جراح بستگی دارد. گاهی اوقات عوارض عمل اولیه بسیار جزئی هستند و به سادگی برطرف می شوند؛ به عنوان مثال می توان به ناهمواری پل بینی اشاره کرد. در بسیاری دیگر از موارد، مشکلات بینی، حاد، پیچیده و نیازمند برنامه ریزی و جراحی سنگین است. به همین دلیل معمولاً جراح از پیش بینی نتیجه عمل ریویژن بینی خودداری می کند.

بهترین زمان برای انجام جراحی ترمیم بینی

در رابطه با زمان مناسب انجام جراحی بینی ترمیمی بین پزشکان اختلاف نظر وجود دارد. بسیاری از پزشکان معتقد هستند که ورم بینی یک سال بعد از عمل ترمیمی بینی به صورت کامل از بین رفته و شکل واقعی آن مشخص می شود. به عبارتی برای آگاهی از ایرادات احتمالی بینی باید تا یک سال منتظر بود. تا قبل از این زمان ایرادات بینی به صورت کامل مشخص نیست و قضاوت درباره آن قابل قبول نمی باشد. ترمیم بینی تا قبل از زمان مذکور ممکن است به بیشتر شدن مشکلات بینجامد. البته برخی دیگر از پزشکان معتقدند که مواردی از مشکلات بینی تا بعد از گذشت شش ماه هم می تواند تحت جراحی ترمیمی بینی قرار بگیرد؛ البته ممکن هست برای این موارد هم با صبر کردن تا بعد از 1 سال، بتوان جراحی با کیفیت تری انجام داد.

مهم ترین اقدامات قبل از عمل ترمیمی بینی

انتخاب یک جراح باتجربه و ماهر برای عمل ترمیم بینی از اهمیت بسیاری برخوردار است. مهم ترین اقدامات احتمالی قبل از عمل در موارد زیر خلاصه شده است:

  • عکس برداری از مقابل و طرفین دماغ قبل و بعد از جراحی بینی ترمیمی
  • عکس برداری سی تی اسکن از بینی و سینوس در صورت بروز اختلالات تنفسی
  • انجام آزمایشات قبل از بیهوشی در صورت نیاز
  • ترک مصرف دخانیات قبل از جراحی ترمیمی بینی

عمل بینی ترمیمی چگونه انجام می شود؟

در بعضی موارد مشکل فرد مراجعه کننده حاد نیست و درمان با بی‌حسی موضعی انجام می شود؛ اما در موارد حاد بیهوشی ضرورت پیدا می کند. عمل ترمیمی بینی برای همه افراد یکسان نیست و بر اساس نوع عارضه انجام می شود. همه روش ها به بازیابی ساختار بینی و بهبود عملکرد آن ختم می شوند. بعضی روش ها نیازمند سایش یا برداشت غضروف اضافه است؛ به عنوان مثال می توان به بینی های ناهموار در بخش پل اشاره کرد. در بعضی دیگر از غضروف اضافه برای درمان مشکل استفاده می شود. گرافت بافت زنده ای است که به عنوان غضروف در اغلب جراحی ها به کار گرفته می شود. گرافت را می توان به صورت طبیعی از بدن شخص یا فرد دیگر برداشت کرد. تیغه میانی دماغ (سپتوم) مکان مناسبی برای برداشت گرافت است. معمولاً این بافت در جراحی اولیه برداشته شده و میزان آن بسیار کم است. در صورت نیاز می توان غضروف مورد نیاز در جراحی ترمیمی بینی را از گوش یا دنده برداشت. از معایب غضروف های طبیعی می توان به بد فرمی یا خمیده شدن آن ها و نیاز به برش اضافی گوش یا سینه اشاره کرد. علاوه بر این به لحاظ مقدار نیز محدودیت دارند. به همین دلیل گاهی جراحان زیبایی از پروتز به جای غضروف طبیعی استفاده می کنند. پروتز بینی از جنس سیلیکون است و جزیی از بافت طبیعی بدن نمی شود، بعلاوه مشکلاتی از قبیل عفونت و جابجایی برای آنها عنوان شده است. در عمل ترمیمی بینی تغییرات لازم به دو شکل باز یا بسته اعمال می شوند. در نوع بسته که برای تغییرات کوچک مورد استفاده قرار می گیرد برش ها از داخل سوراخ ها اعمال می شوند؛ اما در جراحی ریویژن بینی به روش باز، به منظور دسترسی به ساختارهای داخلی، پوست بینی بلند می شود.  

عمل ترمیمی بینی - دکتر رجب پور

 

اقدامات بعد از جراحی ترمیمی بینی

دوران نقاهت عمل ترمیمی بینی در مقایسه با عمل اولیه کمی طولانی تر است. شکل اصلی دماغ در پوست نازک بعد از 12-6 ماه و برای پوست چرب و ضخیم بعد از گذشت 2 سال مشخص می شود. عوارض جراحی بینی ترمیمی مشابه عمل اولیه است. کبودی، تورم و خونریزی بعد از عمل بینی ترمیمی کاملاً طبیعی است و با گذشت چند روز بهبود می یابد. البته پزشک برای کنترل تورم و خونریزی از تامپون استفاده می کند. استفاده از کیسه یخ روی پیشانی نیز نقش موثری در کنترل تورم و کبودی دارد. اسکار (فیبروز) یا جای زخم بلافاصله بعد از عمل ریویژن بینی تشکیل می شود. ایجاد اسکار در افراد دارای پوست ضخیم و چرب بیشتر از دیگران است. استفاده از پمادهای مخصوص حدود 20 درصد در جلوگیری از تشکیل اسکار بدشکل موثر است. کاهش فعالیت های بدنی و قرار دادن سر در مکانی بالاتر از بدن نیز برای کنترل جریان خون و کاهش تورم در ناحیه بینی مفید است.

هزینه ترمیم بینی عمل شده در تهران

همان طور که عمل اولیه بسیار دشوار محسوب می شود عمل ترمیمی بینی نیز سخت بوده و نیاز به دقت و مهارت بالایی دارد. برای مشخص شدن هزینه ترمیم بینی عمل شده ، لازم است که مراجعه کننده معاینه شود چرا که ممکن است مشکل بینی بیمار به قدری جزئی باشد که نیاز به بیهوشی مراجعه کننده برای عمل ترمیم بینی وجود نداشته باشد و با یک عمل سرپایی به راحتی مشکل دماغ بیمار رفع شود. در برخی موارد مشکل بینی عمل شده بسیار جدی است به گونه ای که ممکن است در تنفس فرد اختلال ایجاد کند بنابراین جراحی ترمیمی بینی زمان بر بوده و به بیهوشی و بستری نیازمند است. در برخی موارد نیز مشکل فرد بعد از جراحی اولیه ، افتادگی نوک بینی می‌باشد در نتیجه برای ترمیم نوک بینی عمل شده دقت، مهارت و زمان بیشتری نسبت به سایر مشکلات بینی بعد از عمل اولیه لازم است. همچنین پزشک باید تعیین کند که آیا جراحی به بستری و بیهوشی نیاز دارد یا خیر. دلایل بسیاری برای ترمیم بینی عمل شده وجود دارد بنابراین هزینه جراحی بینی ترمیمی ممکن است بسیار متغیر باشد در نتیجه بهتر است که ابتدا فرد به پزشک متخصص عمل بینی ترمیمی در تهران مراجعه کند تا پس از معاینه و تشخیص نوع عمل هزینه عمل ترمیمی بینی نیز تعیین گردد.

بهترین دکتر ترمیم بینی تهران

تخصص و مهارت جراح نقش بسیار مهمی در جراحی اولیه و جراحی ترمیمی بینی دارد. زیرا همان طور که ممکن است اشتباه در انتخاب دکتر جراح موجب شود که بیمار از جراحی خود راضی نبوده و با مشکلات بسیاری رو به رو شود که در نهایت به الزام برای عمل مجدد بینی منتهی شود، انتخاب نادرست جراح برای عمل ترمیم بینی نیز ممکن است مشکلات فرد را چند برابر کند. حتی ممکن است پس از اشتباه در عمل ترمیم بینی اسکارهای غیر قابل برگشت بر روی بافت دماغ بیمار ایجاد شود و با عوارضی شدیدتر همانند عوارض پیوند غضروف بینی ، انحراف نوک بینی و تورم درازمدت، همراه باشد؛ بنابراین توصیه می کنیم قبل از اقدام به عمل ترمیم بینی از دانش و آگاهی، تجربه و مهارت جراح انتخابی خود اطمینان حاصل کنید.

خطرات عمل ترمیمی بینی

جراحی بینی ترمیمی همانند عمل اولیه عوارضی به دنبال دارد. از معمول ترین و شایع ترین این عوارض می توان به ورم بینی ، کم شدن یا از دست دادن حس بویایی، کبودی، پاره شدن مویرگ های بینی، اسکارهای قابل مشاهده، افتادگی نوک دماغ ، بزرگ شدن بینی، نامتقارن شدن سوراخ های بینی و مواردی از این قبیل اشاره کرد. این وظیفه جراح است که تمامی عوارض شایع و حتی نادر عمل بینی ترمیمی را به طور کامل به بیمار اطلاع دهد تا بیمار با آگاهی قبلی از عوارض و خطرات عمل ریویژن بینی وارد اتاق جراحی شود.

سخن پایانی

ما در اینجا به چگونگی و کاربردهای عمل ترمیمی بینی پرداختیم. سالانه هزاران جراحی بینی در سراسر جهان انجام می شود که بعضی از آنها به اختلال در ساختار و عملکرد بینی ختم می شود. افتادگی نوک بینی، انسداد مجاری تنفسی، انحراف بینی و غیره از جمله این مشکلات به شمار می روند.

البته برای قضاوت صحیح درباره وضعیت بینی به یک سال زمان نیاز است؛ زیرا تورم حاصل از جراحی بینی ثانویه بعد از یک سال از بین رفته و وضعیت آن به خوبی نمایان می شود. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره بهترین دکتر ترمیم بینی در تهران می توانید به دکتر احمد علی رجب پور، فوق تخصص جراحی پلاستیک، ترمیمی و زیبایی مراجعه کنید.

جستجو کنید

آخرین مقالات

اشتراک گذاری

دکتر احمدعلی رجب پور

فوق تخصص جراحی پلاستیک ، زیبایی و ترمیمی، عضو هيئت علمى دانشگاه، عضو بنیاد ملی نخبگان ایران، عضو انجمن جراحان پلاستیک و زیبایی ایران

از جمله خدماتی که دکتر رجبپور ارائه می دهند، عبارتند از: ابدومینوپلاستی، عمل بینی، لیفت سینه، پروتز سینه و غیره.

نظرات

0 0 امتیاز ها
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 دیدگاه ها
بازخوردهای آنلاین
مشاهده همه دیدگاه ها