کوچک کردن سینه

امروزه جراحی سینه به دلایل مختلفی در بین خانم‌ها محبوب است. بسیاری از خانم‌ها به دلیل بزرگ بودن بیش از اندازه سایز سینه خود از فرم ظاهری خود راضی نیستند. همچنین ممکن است به دلیل مشکلات فیزیکی که دارند قصد انجام عمل جراحی به منظور کاهش سایز سینه خود را داشته باشند. جراحی ماموپلاستی به منظور کوچک یا بزرگ کردن سایز سینه انجام می‌شود.

داشتن سینه‌های بزرگ در برخی از خانم‌ها علاوه بر ظاهر و فرم نامطلوب، سبب ایجاد مشکلاتی همانند گردن درد و دیسک گردن می‌شود. از این رو عمل جراحی کوچک کردن سینه ، راه حل برای کوچک کردن سینه است. با انجام این عمل شخص از بهتر شدن ظاهر سینه‌ها و هم‌چنین رفع ناراحتی‌هایی همانند گردن درد احساس رضایت خواهد کرد.

معمولاً جراحی ماموپلاستی به عنوان جراحی کاهش سایز سینه شناخته می‌شود و به جراحی ماموپلاستی کاهشی یا کاهنده نیز معروف است. به طور کلی نوعی جراحی درمانی، زیبایی است. در اینجا آقای دکتر احمدعلی رجب پور فوق‌تخصص جراحی پلاستیک، ترمیمی و زیبایی در تهران به سؤالات رایج در ارتباط با جراحی ماموپلاستی پاسخ می‌دهد.

ماموپلاستی چیست ؟

ماموپلاستی چیست ؟ جراحی کوچک کردن سینه که به آن ماموپلاستی هم می‌گویند، نوعی عمل جراحی زیبایی است که در آن بافت، چربی و پوست اضافی سینه‌ها برداشته می‌شود. به این ترتیب سینه‌های بزرگ کوچک‌تر شده و سایز آن‌ها با بدن متناسب می‌شود.

علاوه بر این ها با کاهش سایز سینه‌ها هم ناراحتی‌های ناحیه گردن برطرف می‌شود و هم سبب افزایش میزان اعتماد به نفس در فرد می‌شود که از این طریق توانایی فرد برای انجام فعالیت‌های جسمانی بیشتر می‌شود.در ادامه به به سوال انواع ماموپلاستی چیست می‌پردازیم و مزایای هر یک را برای شما بیان می‌کنیم.

ماموپلاستی افزایشی و ماموپلاستی کاهشی

در ماموپلاستی افزایشی، جراحی با هدف بزرگ کردن سایز و حجم سینه‌ها با استفاده از جای‌گذاری پروتز در سینه‌ها انجام می‌گیرد. در جراحی ماموپلاستی کاهشی ، کاهش حجم و سایز سینه‌ها با خالی کردن بافت اضافی سینه و چربی موجود در آن انجام می‌گیرد.

جراحی ماموپلاستی در هر سنی قابل انجام است. ولی به دلیل اینکه ممکن است در هنگام برش دادن سینه به مجاری شیردهی آسیب وارد شود، بهتر است این جراحی بعد از زایمان و دوران شیردهی انجام بگیرد. محل ایجاد برش‌ها بر روی سینه در حدود 6 ماه تا یک سال بعد از عمل کاملاً محو می‌شوند.

مزایای جراحی ماموپلاستی

عمل ماموپلاستی یا کوچک کردن سینه حجم بالایی از رضایت افراد را دارد. این رضایت کسب شده به دلیل داشتن مزایای زیر است.

  • اعتمادبه‌نفس افراد بعد از ماموپلاستی افزایش می‌یابد.
  • بعد از انجام جراحی، درد و ناراحتی‌های ناشی از سنگین بودن پستان بعد از جراحی از بین می‌رود.
  • پوست، چربی و بافت اضافی پشت پستان‌ها برداشته می‌شود. در نتیجه فرد به حجم و سایز سینه مورد نظر دست پیدا خواهد کرد.
  • فرم سینه سخت‌تر می‌شود. در نتیجه سینه‌ها و نوک پستان به بالا کشیده می‌شوند.
  • سینه‌ها نمای بهتری به دست می‌آورند. به‌طوری‌که میان بدن و سینه‌ها توازن برقرار می‌شود.
  • فرد در هنگام انجام کارهای روزانه و فعالیت‌های موردعلاقه مانند شنا و دیگر ورزش‌ها احساس راحتی خواهد کرد.

چه کسانی کاندید جراحی ماموپلاستی هستند

افرادی که دارای موارد زیر باشند، کاندید مناسبی برای انجام جراحی ماموپلاستی هستند.

  • خانم‌هایی که به دلیل سنگین بودن بیش از حد پستان‌هایشان دچار مشکلات جسمی و روانی شده‌اند و اعتمادبه‌نفس آن‌ها کاهش پیدا کرده است.
  • کسانی که به دلیل بزرگ بودن سایز سینه‌هایشان در نواحی گردن، پشت شانه‌ها و حتی خود سینه‌ها احساس درد می‌کنند.
  • خانم‌هایی که احساس می‌کنند به دلیل بزرگ بودن سینه‌هایشان فرم بدن آنها برهم‌خورده است و در سینه‌هایشان تقارن وجود ندارد.
  • خانم‌هایی که به دلیل بزرگ بودن سینه‌هایشان در انجام بسیاری از کارها و فعالیت‌های ورزشی خود احساس ناتوانی می‌کنند و دچار محدودیت هستند.
  • بانوانی که به دلیل درمان بیماری‌هایی مثل سرطان سینه، مجبور به ازدست‌دادن تمام یا قسمتی از بافت سینه شده‌اند.
  • کسانی که به دلیل کاهش وزن و رژیم لاغری دچار تحلیل بافت پستان شده‌اند.
  • افرادی که به صورت مادرزادی دارای مشکل آتروفی سینه یا عدم زیبایی در سینه‌ها هستند.
ماموپلاستی
 

مراقبت‌های قبل از جراحی ماموپلاستی

افرادی که قصد انجام جراحی ماموپلاستی یا کوچک کردن سینه را دارند بهتر است به نکات زیر توجه لازم را داشته باشند.

  • پزشک متخصص باید از داشتن بیماری خاص و یا مصرف دارو توسط بیمار مطلع شود.
  • بیمار باید 6 ساعت قبل از عمل ناشتا باشد.
  • محل عمل باید عاری از چربی و کثیفی باشد. به همین دلیل بیمار باید شب قبل از جراحی استحمام کند.
  • آزمایش‌های تجویز شده باید قبل از عمل انجام بگیرد و در روز عمل همراه بیمار باشد.
  • افرادی که دچار کم‌خونی هستند باید یک ماه قبل از عمل از قرص آهن و قرص اسیدفولیک استفاده کنند.
  • افراد سیگاری حداقل باید دو هفته قبل از عمل، سیگار را ترک کنند.
  • داروهایی که باعث خونریزی می‌شوند مانند آسپرین و بعضی داروهای ضدالتهابی باید مدتی قبل از عمل کنار گذاشته شوند.
  • افرادی که دارای اضافه وزن هستند بهتر است قبل از عمل کاهش وزن داشته باشند.
  • به منظور کاهش درد از مسکن هایی که پزشک برایشان تجویز کرده است، مصرف کنند.
  • در جلسه مشاوره قبل از عمل خواسته‌ها و انتظاراتشان از عمل را به طور کامل با پزشک خود در میان بگذارند.

مراقبت‌های بعد از عمل کوچک کردن سینه

برای دست یافتن به بهبودی سریع‌تر بعد از عمل بهتر است موارد زیر رعایت شود.

  • داروهای تجویز شده باید سر موقع مصرف شود.
  • راه رفتن در روزهای ابتدایی بعد از عمل، روند بهبودی را افزایش می‌دهد. استراحت مطلق بعد از عمل ممکن است خطر لخته شدن خون در پاها را افزایش دهد.
  • داروهای موضعی در مواقع تجویز شده باید روی ناحیه جراحی استفاده شود.
  • مراجعه مرتب به پزشک بعد از عمل ماموپلاستی باید انجام بگیرد.
  • یک سوتین طبی باید بر روی پانسمان قرار داده شود. سوتین طبی تجویز شده باید تا چندین هفته حتی بعد از برداشتن گاز و پانسمان هم استفاده شود. سوتین‌های استفاده شده باعث می‌شود فرم سینه‌ها تناسب بهتری پیدا کنند و به همین دلیل دارای اهمیت بالایی هستند.
  • داشتن رژیم غذایی مناسب بعد از جراحی کوچک کردن سینه بسیار اهمیت دارد. مصرف آناناس و مایعات فراوان در دوران نقاهت بعد از عمل بسیار مفید است. همچنین بهتر است بعد از جراحی ماموپلاستی از مصرف بیش از اندازه سدیم اجتناب شود.
  • استحمام، دو روز بعد از عمل امکان‌پذیر است.
  • بخیه‌ها باید کاملاً خشک نگه‌داشته شوند.
  • حدود دو هفته بعد جراحی، بخیه‌ها کشیده می‌شوند.
  • جای برش‌ها و بخیه‌ها نباید دست‌کاری شود. زیرا ممکن است باعث ماندگاری جای برش‌ها بر روی سینه شود.
  • طبق تجویز پزشک در روزهای معین شده برای کشیدن درن ها به پزشک مراجعه کنید.
  • به مدت شش هفته از انجام فعالیت‌های سنگین و بلند کردن اجسام سنگین خودداری کنید.
  • از مصرف خودسرانه دارو بدون تجویز پزشک جدا خوددداری کنید.
  • برای کاهش ورم و درد ناشی از عمل تا دو روز می توانید روی ناحیه عمل شده کمپرس سرد بگذارید. پس از آن امکان استفاده از کمپرس گرم وجود دارد.
  • بعد از جراحی، بیمار باید حداقل به مدت یک ماه از نوشیدن الکل و مصرف دخانیات جلوگیری کند.
  • حداقل دو ماه بعد از جراحی باید از انجام فعالیت‌های شدید فیزیکی خودداری شود.
  • به هنگام استراحت بالش‌ها را طوری بگذارید که سرتان بالاتر از بدن قرار گیرد.
مراقبت های بعد از عمل کوچک کردن سینه

دوره بهبودی عمل کوچک کردن سینه

پس از عمل امکان ورم و کبودی سینه‌ها وجود دارد. علاوه بر این ممکن است سینه‌ها تا چند هفته پس از عمل دچار حساسیت شوند. پس از عمل جراح روی سینه‌های شما پانسمان و سینه‌بندهای مخصوص را می‌بندد که پس از چند روز آن‌ها را باز می‌کند.

هم چنین برای تخلیه خون و مایعات جمع شده در سینه‌ها جراح ممکن است لوله‌هایی را در سینه قرار دهد. این مایعات و خون اضافی پدیده ای طبیعی است و از این لحاظ بدون خطر است.

ضروری است سینه‌بند جراحی تا چند روز پس از عمل استفاده شود. پس از آن سینه بند ورزشی و باند نگهدارنده به جای آن بسته می‌شود. مدت استفاده از آن‌ها هم حداقل یک ماه پس از عمل و به صورت 24 ساعتی باید باشد. مدت زمان ورم، کبودی، درد و ناراحتی ممکن است به دو تا سه هفته نیز برسد. از این رو پزشک تا یک هفته پس از عمل داروهای مسکن تجویز می‌کند.

روش‌های کوچک کردن سینه

روش‌های مختلفی برای عمل جراحی کوچک کردن سینه استفاده می‌شود که هر یک با توجه به ویژگی‌های سینه‌ها و خواسته‌های شخص انجام می‌شود. در زیر به مهم‌ترین روش‌های کوچک کردن سینه پرداخته‌ایم.

֎ روش لیپوساکشن تامسنت

کوچک کردن سینه با این روش به این صورت است که نیازی به ایجاد برش‌های بزرگ وجود ندارد و در زمان کوتاه تری جای زخم‌ها بهبود یافته و عملکرد این نوع روش سریع‌تر اتفاق می‌افتد.

برای انجام روش لیپوساکشن تامسنت نیازی به بستری شدن وجود ندارد و به طور سرپایی انجام می‌شود. نحوه عمل هم به این صورت است که جراح دو برش کوچک را روی سینه ایجاد می‌کند.

پس از آن باید محلول تامسنت به سینه‌ها تزریق شود. عملکرد این محلول باعث می‌شود که بافت های چربی در سینه‌ها باز شود. خونریزی و درد این روش بسیار اندک است. روش لیپوساکشن باعث کاهش سایز سینه‌ها به میزان بیش از 50 درصد می‌شود.

علاوه بر این انجام این روش سبب لیفت سینه هم می‌شود. زیرا به علت خاصیت ارتجاعی پوست سینه‌ها با کاهش سایز لیفت سینه هم اتفاق می‌افتد. پس از عمل ماموپلاستی به روش لیپوساکشن، شکل سینه‌ها همانند قبل باقی می ماند و تنها سایز آن‌ها کوچک‌تر می‌شود.

دوره بهبودی این روش در مقایسه با روش‌های دیگر کم‌تر بوده و عوارض آن هم به حداقل می رسد. به طوری که بیماران پس از سپری شدن چند روز تا یک هفته قادر به شروع فعالیت‌های روزمره خود می‌شوند.

֎ روش استاندارد یا برش لنگری شکل

در این روش برای کوچک کردن سینه برشی لنگری شکل ایجاد می‌شود. به این صورت که جراح برشی در دور نوک سینه‌ها ایجاد می‌کند. پس از آن برشی دیگر به شکل عمودی زیر سینه‌ها زده می‌شود.

برش سوم هم به شکل افقی و موازی چین زیر سینه‌ها صورت می‌گیرد. وقتی برش‌ها انجام شد جراح پوست، بافت و چربی اضافی را از قسمت پایین سینه‌ها برمی دارد تا سایز و حجم آن کاهش یابد.

با انجام این عمل، نوک و هاله قهوه‌ای رنگ اطراف نوک هم در موقعیتی بالاتر قرار می‌گیرد. در برخی از خانم‌ها که سینه‌های بسیار بزرگی دارند ممکن است نیاز باشد تا جراح نوک و هاله دور نوک سینه‌ها کاملا از سینه‌ها برداشته و به قسمت بالایی سینه‌ها پیوند بزند.

مشکل این روش آن است که پس از عمل بیمار هیچ حسی در ناحیه نوک سینه‌ها نخواهد داشت. پس از جابجایی نوک سینه به موقعیتی بالاتر، پوست ناحیه بالای نوک سینه‌ها پایین کشیده می‌شود و پس از آن جراح برش‌ها را بخیه می‌زند.

از عوارض این روش آن است که جای زخم‌ها در اطراف هاله نوک، قسمت میانی و پایین سینه‌ها باقی می ماند. شکل این زخم‌ها همانند یک آب نبات چوبی دیده می‌شود. این روش ماموگرافی برای سینه‌هایی استفاده می‌شود که سایز آن‌ها کوچک تا متوسط است.

֎ روش کوچک کردن سینه با برش عمودی

 این روش عمل جراحی کوچک کردن سینه نسبتا جدید بوده و تهاجم کم‌تری دارد. علاوه بر این جای زخم‌ها هم کم تر باقی می ماند و نتایج درمانی آن بلند مدت است. با وجود این بسیاری از جراحان این روش را استفاده نمی‌کنند.

اگر قصد انجام این روش را دارید مسلما باید در انتخاب جراح دقت بیشتری داشته باشید. زیرا موفقیت این روش ماموگرافی، به تخصص، تجربه و مهارت زیاد جراح بستگی دارد.

در روش برش عمومی، جراح اقدام به ایجاد برشی دور هاله نوک سینه‌ها می‌کند و این برش را تا پایین سینه‌ها ادامه می‌دهد. پس از آن پوست و بافت اضافی برداشته  شده و برش‌ها بخیه زده می‌شود.

در این روش هم همانند دو روش قبلی امکان جابجایی نوک سینه‌ها به قسمت بالاتر امکان‌پذیر است. اما میزان این جابجایی تنها چند میلیمتر ممکن است.

به طور کلی استفاده از این روش برای سینه‌های نسبتا حجیم و بزرگ مناسب است. زنانی که bust lines بسیار بزرگی دارند، استفاده از این روش نتایج چندان مطلوبی را به دنبال ندارد.  

جراحی ماموپلاستی و سرطان سینه

یکی از سوالات رایج درباره عمل کوچک کردن سینه آن است که آیا این عمل باعث بروز سرطان سینه می‌شود؟ در پاسخ این پرسش باید بگوییم انجام این عمل سبب بروز سرطان سینه در خانم‌ها نمی‌شود و حتی از بروز آن هم پیشگیری نمی‌کند.

اما نکته مورد توجه آن است که با کم شدن بافت سینه‌ها، احتمال بروز سرطان سینه هم کاهش می‌یابد. برای انجام عمل ماموپلاستی لازم است معاینات و آزمایش‌هایی انجام شود همین اقدامات باعث می‌شود در صورت بروز سرطان تشخیص آن در مراحل نخست ایجاد آن زودتر انجام شود؛ از این رو درمان توده‌های سرطانی هم به موقع صورت می‌گیرد.زیرا تشخیص به موقع هر نوع سرطان احتمال پیشگیری و درمان آن را هم بیشتر می‌کند.

هزینه عمل ماموپلاستی

عوامل مختلفی در تعیین هزینه عمل جراحی ماموپلاستی تاثیرگذار است. در ادامه به این عوامل اشاره شده است:

  • مدت زمان عمل

هر چه جراح مدت زمان زیادی را صرف عمل جراحی ماموپلاستی کند، هزینه عمل هم بیشتر می‌شود.

  • روش‌های مورد استفاده

از عوامل دیگر تاثیرگذار بر میزان هزینه عمل کوچک کردن سینه ، روش‌های عمل جراحی است. به این منظور اگر روش مورد استفاده دشوار بوده و جراح دقت زیادی را صرف آن کند، هزینه عمل هم بیشتر خواهد شد.

  • سایز سینه‌ها

هر چه سایر سینه‌ها بزرگ تر باشد، هزینه عمل ماموپلاستی هم بیشتر خواهد شد.

  • استفاده از عمل‌های جراحی دیگر

اگر همزمان با عمل جراحی کوچک کردن سینه عمل دیگر همانند همانند اصلاح نوک پستان و … لازم باشد، هزینه عمل هم بیشتر خواهد شد.

  • میزان تخصص و تجربه جراح

یکی از فاکتورهای مهم در تعیین هزینه جراحی ماموپلاستی، میزان تخصص و تجربه جراح است. از این رو هر چه جراح تجربه، تخصص و مهارت بالایی در عمل جراحی داشته باشد، هزینه عمل هم بیشتر خواهد شد.

  • موقعیت جغرافیایی مطب یا کلینیک

عمل جراحی ماموپلاستی در پایتخت و کلان‌شهرها در مقایسه با شهرهای دیگر هزینه بیشتری دارد. علاوه بر این اگر موقعیت مطب در منطقه شلوغ و پر رفت و آمد شهر باشد، هزینه عمل هم قاعدتا بیشتر خواهد شد.

سوتين مناسب براي كوچك كردن سينه

شما می‌توانید برای کوچک کردن سینه های بزرگ ، از سوتين مناسب براي كوچك كردن سينه نیز استفاده کنید. سوتين مناسب براي كوچك كردن سينه یا همان سوتین ورزشی، سوتین های مخصوصی هستند که هیچ بزرگی را به سینه ها اضافه نکرده و تا حدودی با جمع کردن سینه ها، آنها را کوچک نشان می‌دهند. این ترفند ممکن است برای شما کافی باشد، مخصوصاً اگر هدفتان این باشد که لباس‌های به خصوصی سایز شما شوند. اما سوتین های ورزشی نه تنها برای سینه ها به عنوان تکیه گاه عمل می‌کنند، بلکه سینه را نیز تخت می‌کنند. هدف اولیه سوتین های ورزشی این بود که از حرکت سینه ها در حین ورزش که با درد بود جلوگیری کنند. اگر حرکت‌های زیاد و دردناک یکی از مشکلات شما هستند (هم به دلایل جسمانی و هم به دلایل ظاهری) ممکن است سوتین های ورزشی راه حل مشکل شما برای کوچک کردن سینه‌تان باشند.

افراد بسیاری که تجربه عمل ماموپلاستی را داشته‌اند، از نتایج دائمی این عمل راضی بوده‌اند ولی در صورتی که تمایل به تجربه عمل ماموپلاستی ندارید و تنها می‌خواهید که بزرگی سینه هایتان مانع از فعالیت‌های مختلف شما نشود، می‌توانید از سوتين مناسب براي كوچك كردن سينه یا سوتین‌های ورزشی استفاده کنید و برای کوچک کردن سینه های بزرگ ، از تجربه عمل ماموپلاستی استفاده نکنید.

کلام آخر

در اینجا کوشش کردیم تا خوانندگان گرامی را با عمل جراحی کوچک کردن سینه آشنا کنیم. اگر سینه‌های بزرگی دارید که هم از ظاهر آن‌ها رضایت ندارید و هم سبب ایجاد درد و ناراحتی در قسمت گردن برایتان شده است، بهترین راهکار عمل جراحی ماموپلاستی است. از این رو توصیه می‌شود در انتخاب جراح دقت بیشتری داشته باشید تا نتیجه عمل برایتان کاملا مطلوب و رضایت‌بخش باشد.


سوالات متداول

✅ برای بهبودی کامل عمل ماموپلاستی چه میزان وقت لازم است؟

به طور معمول دو هفته طول می کشد تا بهبودی کامل اتفاق بیفتد. اما ممکن است بهبودی جای زخم‌ها و ورم تا ماه‌ها هم ادامه داشته باشد.


✅  سن مناسب برای انجام عمل ماموپلاستی چقدر است؟

به طور معمول سن مناسب برای انجام این عمل 18 سال است که سینه‌ها کاملا رشد کرده باشد.


آیا انجام همزمان عمل کوچک کردن سینه با عمل لیفت سینه امکان‌پذیر است؟

بله معمولا برای تمام اشخاصی که نیاز به کوچک کردن سینه دارند با نظر جراح می توان لیفت سینه را هم انجام داد.


آیا جراحی ماموگرافی مانع از انجام شیردهی می‌شود؟

به طور معمول عمل ماموگرافی مانع از شیردهی نمی‌شود. اما طبیعتا از میزان شیر کاسته می‌شود.


آیا عمل کوچک کردن سینه باعث بروز سرطان سینه می‌شود؟

طبق تحقیقات صورت گرفته، کوچک کردن سینه موجب بروز سرطان سینه نمی‌شود و حتی احتمال ایجاد سرطان سینه را هم کاهش می‌دهد.